Mulanya Disini.....

Tuesday, January 31, 2012

online bisnes..

Pernah buat online bisnes? yang tak pernah tu mebi tak minat kot kan...macam saya ni selalu timbul minat..bukan ja timbul tapi memang buat pun...

Sebelum-sebelum ni saya jual tudung samaada tru online or face to face dengan cust..kalau dapat cust yang tak cerewet alhamdulillah la kan...tapi kalau dapat yang cerewet..masyallah sampai ke titik yang paling kecik di tanya nya..biasalah kan orang kata cust always right kan...pasai tu la terpaksa nak kena tahan hati nak melayan pertanyaan demi pertanyaan..

Teingat time saya masih aktif dengan bisnes online ni...memang banyak cabaran yang kita kena hadapi terutamanya dari orang-orang sekeliling..like, saya jual dengan rega 30 tapi dia pernah nampak yang lebih murah..contohnya rm28..eh sesuka hati ja direct sound saya jual mahal..lepas tu mula la cakap tudung online ni takda kualiti la..mahal la...tapi dia tak fikir kos2 penghantaran tudung ke saya tu berbayar juga..kalau free tak payahla saya nak charge penghantaran..then paling penting kalau nak murah ja n tak ada untung baik tak payah berbisnes...

Saya pernah jumpa juga dengan manusia yang mungkin dia takda niat nak menunjuk2 (mebi la kan) tapi setiap picture yang saya upload hampir semua dia comment..saya ni tak kisah la nak menjawab pertanyaan cust tu ..sampai la dia tanya berapa rm..jenis apa..size apa...lembut ke tak...and last2 bila saya jawab semua soalan tu dia jawab cenggini " eh cantik la..tapi kak saya dah biasa guna tudung ARIANI, tak pernah guna tudung brand lain" wadefak...hah kau??? jenis-jenis nak menunjuk camni apa la jawapan paling baik erk..saya pun macam erkkk....diam aje la..lepas ni saya nk guna style dia ni la...saya nak g comment handbeg2 yang jual dalam 20-40rm then saya tanya itu ini..sampaila penjual tu ingat saya nak beli ...past tu saya cakap eh dik sebenarnya saya biasa guna brand coach...brand lain saya tak pernah guna...apa la jawapan penjual tu erkkk...kalau depan2 mesti saya merasa makan tapak kasut cap buaya hahhah...

Tapi apa pun yang kita buat kesabaran tu penting..kalau saya makin orang kata saya jual mahal makin saya nak berbisnes..tapi tak la sampai semua nak jual mahal2 kan...ikut kos la juga...malas nak kisah orang-orang jenis cam tu..mebi dia cemburu sebab dia tak mampu berbisnes online ahaha...


No comments:

Post a Comment