Mulanya Disini.....

Tuesday, March 19, 2013

Balasan suatu pertolongan

Panas betul cuaca di luar ni..patut la habis bergelen aku minum air
*tipu*...kalau hari-hari camni memang kompom kuruih la sang badan khenn..
kalau pekena cendol ka abc ka sure sedap sampai tertidur punya..caya la ...
tapi apakan daya aku kan diet Mana la dapat mengecendolkan dan mengabckan diri...
ayat ntah dari mana aku dapat, aku sendiri pun tak tahu hahaha...
eh tapi kalau makan free lagi sedap...

Cerita pasal makan free ni aku teringat pada sapa-sapa yang suka sangat makan free..
makan free tak salah n yes aku sendiri pun suka makan free..
sapa tak nak kan, free tu...makan free la makanan paling best in the world..
tak caya? dipersilakan cuba...

Tapi aku memang pantang dengan bangsa suka makan free ni..
contoh: si abu share pic produk makanan yang hendak dikomersialkan (wat bisnes)
dalam website ka..blog ka ..fb ka whatever la...

so si kawan ni yang suka minta free ni selamba badak aje "bila nak banje makan ni",
"bila mau hantar untuk aku" ,"sedapnya..best kalau dapat rasa masakan awak yang sedap"

kalau gurau boleh tahan ..siap sms pulak nak mintak...haih  anak tokey balak pun
boleh jatuh miskin cenggini...itu kalau jenis suka mintak makan free la kan...
kalau sekali boleh la ikhlaskan hati kalau selalu???? agak-agaklah kan sapa yang boleh seikhlas hati
nak sedekah? ahahahah

Lagi satu jenis tanya ada upah ke idak time nak minta pertolongan...
Ya Allah ada juga orang macam ni kan...like darl..u datang rumah tau malam ni, then dia tanya..
owh ade aper erk laling? then aku jawab..ada nak buat sikit kita bincang pasal projek baru tu...then
dia jawab..ooo ada makanan ke disediakan? kalau jawab takda terus dia kata..eh tengokla rasa cam
letih la pulak hari ni...

see? pelik tak orang2 camni..kalau ada makanan, baru nak tolong kalau tidak ...tapun2 la
terus aku terfikir sekejap..nak tolong orang perlu ke disediakan upah? tak kira la duit ke makanan ke?
bukan semua orang berkemampuan untuk sediakan upah? bagi aku upah duit kalau takda takpe..
ganjaran yang kita perolehi dari menolong orang itu kan lebih besar maknanya :)
tapi lain padang lain belalang kan..lain orang lain perangai :)

susah bila hidup disekeliling orang yang sentiasa mahukan upah sebagai balasan dengan
suatu pertolongan......ikhlas ke tidak??






No comments:

Post a Comment