Mulanya Disini.....

Thursday, January 6, 2011

Perihal tempe...

Aku suka makan tempe..tempe ni sedap sangat bila digoreng begitu saja..walaupun aku ni bukan jawanese tapi memang tempe ni jadi kegilaan la kononnya :)..nak cerita pasal tempe ni..aku kagum bener dengan adik aku sorang ni..bersusah payah cari cara2 nak buat tempe sampai mak ajak jalan g kebun pun dia kensel..semata2 nak buat tempe..memang bersungguh2 lah dia tu...

Malam tu dia dah hiris2 tempe nak dijadikan ragi la konon...dah hiris2 dia jemur..then blend..pas tu awal pagi dengan semangat yang membara dia dah rendam kacang soya tu..ikut betul kena rendam beberapa hari tapi dia sehari pun ok lah ...dengan berbekalkan semangat pembuat tempe, asyik masyik dia memprojekkanla tempe dia tu..kalau pembuat tempe sebenar nampak pun goyang kepala kot..

Time aku balik umah sekejap, aku tengok kacang soya tu dia dah dry kat oven..ntah berapa tahap darjah "celsius" pun aku x tau..semangat n tekun betul dia..

Malam tu dia dah packing kat dalam plastik..biasanya org guna "celler" tapi dia pula memang tradisional nya orang guna lilin pun boleh...sehari x de ape pun jadi...ke2 hari haaa ni la hasilnya...terus dia pun menari2 kegembiraan happy betul dia bila tempe tu dah mula menjadi hhehehh ..


Berbekalkan semangat dan ketekunan
inilah tempe yang dihasilkan oleh adik aku...
Ragi x cukup sebenarnya hehehhe

Nota kaki: Dia kata dia mau turunkan resepi tempe dekat mama..lepas tu bolehla meniaga tempe heheheh

No comments:

Post a Comment