Mulanya Disini.....

Wednesday, February 8, 2012

Customer always right..adakah slogan itu pelanggan boleh amik kesempatan sesuka hati??

"Customer always right" kadang2 kastemer ni x right mana sangat pun..saya sebagai kastemer dan saya juga sebagai penjual...so saya amat memahami situasi kastemer dan penjual/pekerja...

Customer:

-sebab slogan customer always right tu kastemer sentiasa rasa dia betul walaupun dia salah..contoh: nak pilih baju ke jeans ke..kasut ke..semua nak cuba sampai suruh amik size itu dan ini..kalau boleh satu kedai nak cuba..last-last blah cam tu je..memang bahabi kan..kesian penjual atau pekerja..penat2 amik, tunjuk dan layan last-last blah..pastu kalau jenis ada komisyen, melepassss komisyen sebab layan kastemer yang perasan bagus tu..memang la tak salah kan nak cuba itu ini..kalau nak beli tak pa...ni cuba cam dia la paling gojes..kalau tak mampu buat cara tak mampu..kalau tak nak tak payah cuba -cuba ..cukup la tengok ja...

-kastemer rasa dia boleh buat apa saja..sebab dia bangga dengan slogan tu..dia rasa dia boleh marah..boleh maki dan boleh hina penjual/pekerja...kalau gaduh sekalipun ada apa hal.."CUSTOMER ALWAYS RIGHT MAAAA" sapa berani lawan kan...punya la kuat fungsi tu sampai kastemer pun perasan lah bagus sangat padahal sah-sah cam cilakabanat...

-kastemer terasa seperti raja..kita kena ikut segala kemahuan..kalau tak ikut kemahuan ur fire!ambek kau..jahanam sungguh...sikit2 buat aduan..kalau aduan tu betul tak apa...ni sebab dapat ayam sejam dah buat onar bangang...


Penjual/pekerja:

-Ni pulak kebanyakan jenis tak da kesabaran..dah customer always right so layan la elok-elok..kalau boleh bagi la customer tu red carpet menuju ke tempat anda..baru customer tu terasa macam lagi kehormat padahalll...kastemer kena ingat penjual juga manusia ada perasaan..kalau kau tu regular kastemer tak pa...setakat dua bulan datang kedai nak minta layan cam raja blah la lu..bukan la saya kata tak payah layan tapi cuba la saling hormat dan menghormati cheewah..tak ke rukun aman damai hubungan 2 hala hahah...betul tak betul....

-Kadang-kadang kesian dengan penjual ni ..stress melayan karenah pelanggan yang macam-macam...huhuhu jutawan pun leh gugur segala bulu kalau dapat kastemer cerewet..lagi-lagi la kalau kastemer yang rasa diri dia diva dan gojes..dan dia sesuka hati maki-maki penjual...

-penjual tu manusia ..ada hati dan perasaan..so jangan gunakan slogan tu untuk amik kesempatan...sila letakkan diri anda dalam situasi penjual so anda akan tahu macamana...melayan karenah kastemer bukan sesuatu yang best..kalau dapat yang best syukurrr siap dapat kenal-kenalan lagi tapi kalau dapat yang cerewet pandai-pandailah handle..kalau tak sabar kenalah sedas cam dalam video kat bawah ni...

situasai pergaduhan pekerja kfc baru-baru ni saya no comment coz tak dapat full versionnya lagi...so jangan buat spekulasi dulu yaaa..kadang2 kastemer pun boleh jadi salah juga.....


No comments:

Post a Comment