Mulanya Disini.....

Wednesday, November 17, 2010

Mee Rebus....


Bahan-Bahan:
Ubi keledek dilecek,atau diblend
secawan udang kering,(dikisar halus)
secawan udang basah buang kulit dan dikisar halus),

bahan kisar:
cili merah,bawang merah dan putih...
sedikit halia dan sedikit belacan

bahan sampingan:
Tauhu goreng,tauhu basah
daun bawang..daun sup
timun,taugeh,telur dan
akhir sekali bawang goreng...

Cara-cara...
Tumis bawang merah&putih serta halia dan belacan...sampai naik wangi
masukan cili kisar kacau rata sampai keluar minyak
masukkan udang kering dan basah
sesudah itu masukkan 1300ml air dan masukkan sekli dengan ubi lecek
setelah mendidih masukkan perisa dan siap untuk dihidangkan


Hah ni ler rupa mee rebus yang aku buat untuk raya esok..dari semalam terkial-kial mencari resepi akhirnya jumpa jugak...Kebetulan dear aku suka sangat makan mee rebus so biarlah aku tunjukkan keterroran aku memasak mee rebus ni..tengok dari rupa pun dah tau sedap kan..ahahah (perasan sat)

Meh sini aku bagi resepi untuk mee rebus Hanim...ahahah cekau resipi orang..tapi ni dah ada penambahan perisa sendiri tau...mana boleh amik 100% resipi orang lain kenala upgrade sikit kihkihkih

Nak tau tak...lepas aku masak ni aku hantar ke rumah auntie sepinggan...tak lama lepas tue...dapat sms "aniem sedap tu mee rebus patan pun suka,ada lagi" ahahah takde la auntie mee nya dah habis esok lagi la yer.....

Aku pula pi la tag cousin2 aku ...hah teruslah c enrique msg aku...ko buat aku terliur..bila ni...ada lagi? hahahha padahal before tu aku ada sms suh datang..tulahh sambil lewa ahahha....tak lama tu dia datang....waaa laju beno...aku tengok sedapp aje dia makan alhamdulillah syukur nikmat...



Nota kaki: mee rebus biasanya lebih manis .....sape2 nak cuba dipersilakan...


No comments:

Post a Comment